.luskampen

Igår upptäckte vi lössen-äcklena. Vårt eget apotek hann stänga, men P hann ner till det som ligger 5 minuter bort med spårvagn. Kom hem strax efter 18 med schampoo till K, starkare medel till oss och en luskam.
Sen satte vi igång.

Jag tog ETT (!) tag med luskammen där det kliade som mest och där satt den. EN STOR! 2 mm lång.

Sen fick P ta först för jag la trötta K i säng. P fick ut stora och små med kammen som han dränkte i en bunke med vatten och snus så de skulle liiiiida. Hoppas de gjorde det!

När det var min tur med kammen så fick jag ut typ 15-20 stora och massa små. FYYY!! Jag hade stora... men nä, raka av håret får vänta.
Fick ut en lus kanske vart tionde tag med kammen och det revs en massa i hårbotten.
Sen var det bara att ta lösningen, 25 ml som skulle masseras in i hårbotten tills det blev blött. Luktade starkt av alkohol och sved lite i kamrevorna men annars kändes det mest DÖ ERA JÄVLAR över alltihop.

Kuddarna la vi i frysen, sen bytte vi alla sängkläder och fick sova med handdukar i örngott för vi hade inga fler kuddar. Medlet skulle sitta i 12 timmar.

Lilla K fick bada kl 7 först med vanligt schampoo och sen två gånger med lusschampoo. Stackaren blev helt förstörd, han hatar att tvätta håret. Jag lovade honom choklad som han fick nyss.

Lilla A ska inte behandlas, så henne har vi fått plocka löss på med fingrarna när vi ser dem komma krypande. Fattar inte vart de gömmer sig när vi INTE ser dem.Men vad gör man inte för sina små, jag skulle aldrig aldrig aldrig plocka på P, men på A gör jag det utan att tveka.

Ok, jag och P då. Imorse, först med luskammen. Jag fick bara ut några små döda. Sen vanligt schampoo, luskam, schampoo och balsam, luskam. Torka håret och luskam igen. Fick bara ut några små små som knappt syns - döda såklart. *Elakt leende*

Men äggen, som förhoppningsvis är döda, de SKA dö av medlet, får vi sitta och plocka på varann. Inte så lätt, de är små och ser ut som hudflagor ibland, och hudflagor har vi också efter kammen.
Golv och sängar är dammsugna, ska dammsuga igen innan vi lägger i rena lakan ikväll. Om en vecka blir det ny behandling, plus luskam varenda dag.

Och jo...visst kliar det i din hårbotten nu?


Kli kli...


Äsch, du inbillar dig bara efter min lus-berättelse.


Men ska du inte gå och kolla i spegeln iallafall?


TÄNK om det sitter en liten lus där, i ditt hår? En STOR en.


Kli kli...kliar det?


Spring och kolla du...


Men även om de inte syns...så kan de vara där. I nacken...vid öronen... nere i hårbotten lägger de sina äckliga ägg.


Kli kli.



Jag är inte snäll nu!! *skratt*



Just nu: Lusfri. Döda smålöss och ägg i håret antagligen, men inga levande iallafall.
P luskammar sig och nu tänker jag sno kammen ifrån honom. Fy fan för löss.

Kommentarer
Postat av: malin

bli medlem här:
http://gratisgen.se/?ref=72972
du kan få lite vad som helst bara genom att värva några medlemmar!
kom igen, do it ;)

2007-05-16 @ 17:43:01
URL: http://malfs.blogg.se
Postat av: tiny

fan, ja, det KLIAR verkligen i håret på mig!! Usch! haha


PS. men jag ÄR lusfri! q:

2007-05-16 @ 20:19:21
URL: http://tinys.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0